Kontakt

Har du tankar eller idéer som du vill dela med dig av? Du når mig på: erikorik@yahoo.se

måndag 1 september 2008

Världens 10 farligaste flygplatser


1. Paro Airport, Bhutan
Landningsbanan är inklämd mellan 5 000 meter höga berg. Efter en brant dykning måste planet ta sig genom en smal korridor till flygplatsen.
2. Princess Juliana International Airport, Saint Martin i Västindien
Den drygt 2 000 meter långa banan räcker gott för små- och mellanstora plan. Men här landar också större kärror som Boeing 747 och Airbus A340. Planen går lågt, lågt över solbadare på sandstranden och en väg - nästan så man kan ta på planen.
3. Reagan National Airport, Washington D.C., USA
Inflygningen sker i en smal korridor mellan två flygförbudszoner. Intill ligger både CIA.s högkvarter och Pentagon. Minsta avvikelse från rutten och amerikanska flygvapnet larmas. Vid start måste piloterna styra brant uppåt för att inte passera flygförbudszonen över Vita huset.
4. Gibraltar Airport, Gibraltar
Banan är bara 1 800 meter lång. Så fort hjulen tagit mark måste inbromsningen börjas för banan sträcker sig rakt ut i havet. Dessutom korsas den av enda vägen till spanska fastlandet.
5. Matekane Airstrip, Lesotho
På en platå 2 300 över havet ligger den endast 400 meter långa landningsbanan. Vid start måste piloterna flyga ut över stupet för att planet ska få luft under vingarna. Det kan bli ett fritt fall i 600 meter innan planet börjar stiga igen.
6. Barra Airport, Skottland
I den den grunda viken ligger landningsbanan på en sandstrand. Lokalbefolkningen brukar plocka musslor mitt på landningsbanan. I bästa fall hör de planen komma.
7. Toncontín Airport, Tegucigalpa, Honduras
Höga berg reser sig runt landningsbanan. Piloterna måste gör en skarp 45-graders sväng sekunderna före landningen.
8. John F Kennedy International Airport, New York, USA
En landning här kräver god sikt från flygplanet, då planen korsar inflygningen till New Yorks två andra flygplatser, La Guardia och Newark.
9. Madeira Airport, Funchal, Maderia
Piloterna som landar här måste ha specialutbildning. Fast man förlängde landningsbanan för åtta år sedan måste piloterna fortfarande styra rakt mot bergen för att i sista stund göra en tvärvändning.
10. Juancho E Yrausquin Airport, Saba, Nederländska Antillerna
Bara 400 meter lång bana på en halvö som dessutom ofta drabbas av starka kastvindar.

För de nervsvaga rekommenderas inte heller Matekane Air strip i Lesotho. Banan är bara 400 meter lång på en platå 2 300 meter över havet. Piloterna tvingas flyga ut över stupet och falla fritt i max 600 meter innan planet rätar upp sig.
Världens tio otäckaste flygplatser.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails